Aquests darrers dies hem
sentit a parlar molt de la Reforma de la Constitució, no sé si més per les
formes o pel fons de la Reforma. En
aquest apunt intentaré, en primer lloc, valorar el seu fons.
Què diu la Reforma? La Constitució, amb la reforma de l’article
135, diu que, a partir d’ara, “l’Estat i
les Comunitats Autònomes hauran d’estar autoritzades per Llei per emetre deute
o contreure crèdit” i que el pagament d’aquest deute públic gaudirà de “prioritat absoluta” llevat de casos “de catàstrofe natural, recessió econòmica,
o situació d’emergència” que, tanmateix, hauran de comptar amb l’aprovació de
la majoria absoluta dels membres del Congrés dels Diputats.
Tot i que aquesta mesura
pot semblar fruit d’una mesura precipitada per part del Govern i dels altres Estats
membres de la UE per tal d’asserenar els mercats, voldria remarcar que aquest
article, que fixa el límit de l’endeutament, ja era present en el “Pacte d’estabilitat
i creixement” signat pels estats membres de la UE l’any 1997, previ a l’entrada
en vigor de l’euro.
En origen el control del
deute és una mesura d’esquerres: sorprenentment van ser els sindicalistes suecs
qui, a mitjans dels anys 30, van promoure aquest control per preveure que quan
l’Estat afronti anys de “vaques flaques” no gasti més del que té, en tant que en
cas de superàvit, aquest sigui recaptat per l’Estat com a fons de rescat per
alguna situació futura. També el govern
de Zapatero, el 2006, va elaborar i aprovar una “Llei Orgànica d’estabilitat
pressupostaria” (amb els vots a favor de PSOE i CiU; l’abstenció de IU; i els
vots en contra del PP), que anul·lava una anterior LO aprovada pels Populars el
2001 que feia referència a l’endeutament zero de l’Estat, una mesura totalment
neoliberal.
A més, és evident que
com menys endeutats estiguem, menys depenem dels mercats i més autonomia tenim
com Estat.
I arribat aquí, hauríem
de parlar de sobirania nacional i autonomia financera de les Comunitats
Autònomes, cosa que preocupa molt als sectors nacionalistes espanyols i
perifèrics. Pel que fa a l’ autonomia
financera de les Comunitats Autònomes, no és nou que l’Estat Central gestioni
l’emissió d’endeutament de les CCAA i, de fet, ja surt explicat a la Llei
Orgànica 8/1980, del 22 de setembre, de Finançament de les Comunitats Autònomes,
coneguda com LOFCA. En quant a la
sobirania nacional, que alguns sectors del nacionalisme espanyol veuen perillar, només es pot dir que ja la vam
cedir amb l’entrada a l’euro i la pèrdua de moneda pròpia.
Potser és el moment de
deixar de jugar en una lliga de nacions per jugar en una lliga d’autèntiques
superpotències mundials agrupades per subcontinents: EEUU, Xina, Índia, Brasil,
..., i UE.
I ara, parlant de la
forma com s’ha plantejat i aprovat la Reforma he de dir que, tot i l’enrenou
que s’ha generat al seu voltant, en termes jurídics el procediment ha estat
impecable, tot i que no el més popular (no ens podem queixar de mesura
electoralista). Curiosament l’anterior
Reforma Constitucional -sobre el sufragi dels estrangers (Art. 13.2 CE)-, fou
aprovada el 27 d’agost de 1992 sense veus que reclamessin referèndum, ni
protestes sobre el consens, Possiblement
alguns intents recents i frustrats d’incorporar altres reformes, la poca
credibilitat de la classe política, i la proximitat d’unes eleccions, han
ajudat a encendre les protestes contra
unes modificacions que, a la vista de la seva impopularitat i de l’escassa
rellevància que les protestes han tingut, hem de considerar que puguin ser realment
necessàries i imprescindibles per salvar l’Estat de la fallida.
Ja per acabar, comento el
dubte que se’m planteja: La llei entra en funcionament l’1 de gener de 2012, un
període en que -segons Christine Lagarde, directora general del FMI- Europa entrarà
novament en recessió; aleshores el govern de torn podrà endeutar-se més que no
ho estava ja l’Estat. Així que, aquesta
mesura, quins efectes pràctics tindrà a curt termini?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada